Vasario 3 d. – Vasario 12 d.
Jūsų tikslas – sugalvoti idėją, kuri padėtų spręsti pasirinktą iššūkį, puoselėti tvarumą pasirinktoje srityje ir padaryti mokyklą draugiškesnę aplinkai.
Kvietimą ir priminimą atsiųsime el. paštu. Dalyvauti visose trijose dirbtuvėse būtina.
Vyks komandinis darbas, ateikite su visa komanda.
Dirbtuvės vyks Vilniaus miesto savivaldybėje
7-8 kl. mokinių komandoms:
Vasario 3, 5 ir 11 dienomis
9-12 kl. mokinių komandoms:
Vasario 4, 10 ir 12 dienomis
Jei reikia, galite derinti skirtingų tipų sprendimus.

Fiziniai sprendimai
Apčiuopiami sprendimai fizinėje erdvėje: savadarbės rūšiavimo šiukšliadėžės, medžio ar gėlyno pasodinimas ir pan.

Skaitmeniniai sprendimai
Skaitmeninių įrankių naudojimas: ekranas, kuriame pateikiami duomenys apie mokyklos sutaupytą energiją; mobiliųjų programėlių naudojimas ir pan.

Renginiai ir iniciatyvos
Sąmoningumą ugdančios, elgesio pokytį skatinančios iniciatyvos, edukacinės programos: pavyzdžiui, komunikacijos kampanija socialiniuose tinkluose ar renginys mokyklos bendruomenei
Patariame neriboti vaizduotės ir sugalvoti kuo daugiau idėjų. Vėliau iš jų atsirinksite tinkamiausias. Čia rasite porą idėjų kūrimo būdų, kurie gali praversti jūsų komandai.

1 žingsnis
Sugalvokite penkis atsitiktinius daiktavardžius.
2 žingsnis
Kiekvienam iš jų per tris minutes priskirkite kuo daugiau būdvardžių. Būdvardžiai gali būti bet kokie, nebūtinai susiję su tvarumu.
3 žingsnis
Prisiminkite iššūkį, kurį sprendžiate. Pabandykite sujungti problemą su užrašytais būdvardžiais, laisvai juos interpretuodami. Užrašykite visas iš šios jungties kylančias idėjas.
Pavyzdys:
Iššūkis
Mokykloje trūksta žaliųjų erdvių, augalijos
Daiktavardis
Lėkštė
Būdvardžiai
Pilna maisto, balta, skraidanti, įskilusi, negili
Idėja
Valgomų augalų pilni pakabinami vazonai mokyklos erdvėje

1 žingsnis. Pasiruoškite
Dalyviai susėda ratu. Kiekvienas dalyvis gauna popieriaus lapą ir rašiklį.
2 žingsnis. Pristatykite temas
Pristatoma tema, kuria generuosite idėjas (tvarios idėjos pasirinktam iššūkiui spręsti).
3 žingsnis. Aprašykite idėjas
Kiekvienas dalyvis per penkias minutes užrašo tris idėjas ant savo lapo.
4 žingsnis. Apsikeiskite lapais
Po penkių minučių dalyviai perduoda savo lapą kaimynui.
5 žingsnis. Papildykite idėjas
Gavę naują lapą, dalyviai perskaito ankstesnes idėjas ir prideda dar tris naujas idėjas arba papildo jau užrašytas.
6 žingsnis. Pakartokite
Kartokite veiksmą, kol kiekvienas iš lapų apkeliaus visus dalyvius.
7 žingsnis. Aptarkite ir atrinkite idėjas
Apžvelkite visas sugalvotos idėjas; panašias idėjas sugrupuokite. Išrinkite tris ir aptarkite jas plačiau. Galiausiai atrinkite tas idėjas, kurios geriausiai atitinka kriterijus (žr. „Idėjų atranka“).
Prieš atsirinkdami idėjas, aptarkite ir įvertinkite jas pagal šiuos kriterijus.
Ar ši idėja padeda spręsti aktualų tvarumo iššūkį mokykloje?
Ar ši idėja priklauso vienai ar kelioms iš penkių sričių (išteklių taupymas ir efektyvus naudojimas / atliekų mažinimas ir perdirbimas / tvarus judumas / žaliosios erdvės ir biologinė įvairovė / tvarus maisto vartojimas)?
Ar ši idėja kuria teigiamą poveikį mokyklos bendruomenei?
Ar ši idėja įgyvendinama (yra realistiška ir nereikalauja didelių išlaidų)?
Ar ši idėja kūrybiška (nestandartinė, originali)?
Ar ši idėja galėtų augti, plisti, būti pritaikyta kituose kontekstuose?
Kokią tvarumo problemą sprendžiame?
Koks sprendimas (fizinis / skaitmeninis / renginiai / iniciatyvos) padėtų spręsti šią problemą?
Kam šios problemos sprendimas atneštų naudos (mokiniams, mokytojams, virtuvės darbuotojams, vietos verslams, mokyklos kiemo augalijai ir gyvūnijai)?
Kokių išteklių reikėtų šiai idėjai įgyvendinti (medžiagų, praktinės pagalbos ir pan.)? Ar šie ištekliai tvarūs (draugiški aplinkai)?
Kaip į šios idėjos įgyvendinimą galėtų įsitraukti mokyklos bendruomenė?
Suplanuokite, kaip įgyvendinsite savo idėją
Nustatykite pagrindines užduotis ar veiksmus:
Suskirstykite tikslą į mažesnes, lengvai įgyvendinamas užduotis ar veiksmus, kuriuos reikia atlikti, kad pasiektumėte tikslą.
Sudarykite laiko juostą užduotims:
Kiekvienai užduočiai nustatykite realų laiką joms atlikti ir kada kiekviena iš jų turi būti užbaigta.
Paskirstykite atsakomybę:
Aiškiai apibrėžkite kiekvienos užduoties vaidmenis ir atsakomybę bei paskirstykite juos komandos nariams.
Žinokite, ko reikės įgyvendinant idėją:
Sugalvokite, iš kur gausite reikalingas priemones;
Kas padės atlikti vieną ar kitą sudėtingą užduotį.
Žinokite, ką darysite, jei kažkas nepasiseks:
Numatykite galimas kliūtis, kurios gali atsirasti įgyvendinant veiksmų planą. Pagalvokite apie galimus sprendimo būdus.
Bendraukite ir bendradarbiaukite:
Skatinkite atvirą bendravimą ir bendradarbiavimą tarp komandos narių. Reguliariai susitikite ir aptarkite darbus.
Išteklių taupymas ir naudojimo efektyvumas
+
Knygų ir kitų mokymo priemonių dalijimosi vieta
+
Vandens taupymo ir pernaudojimo akcija
+
Išteklių taupymo konkursas mokykloje
Atliekų mažinimas ir perdirbimas
+
Savos gamybos rūšiavimo konteinerių įrengimas
+
Atliekų panaudojimas meno ir/ar mokymosi tikslais
+
Daržovių lystvės / komposto dėžės įrengimas
Tvarus judumas
+
Žingsnių / dviračių nuvažiuotų kilometrų iššūkis
+
Akcija, skatinanti į mokyklą vykti aplinkai draugiškomis transporto priemonėmis
+
Transporto priemonių dalinimosi iniciatyva
Žaliosios erdvės ir biologinė įvairovė
+
Pievų, gėlynų, medžių ir kt. augalų sodinimas
+
Vertikalūs sodai
+
Permatoma skruzdėlių, dirvos ir šaknų ferma
Tvarus maisto vartojimas
+
Maisto produktų (pavyzdžiui, daržovių) auginimas mokyklos teritorijoje
+
Maisto atliekų kompostavimas
+
Nepanaudotų maisto produktų pernaudojimas arba atidavimas tiems, kuriems jų reikia