4

Sugalvokite idėją

Vasario 3 d. – Vasario 12 d.

Jūsų tikslas – sugalvoti idėją, kuri padėtų spręsti pasirinktą iššūkį, puoselėti tvarumą pasirinktoje srityje ir padaryti mokyklą draugiškesnę aplinkai.

Kvietimą ir priminimą atsiųsime el. paštu. Dalyvauti visose trijose dirbtuvėse būtina.

Vyks komandinis darbas, ateikite su visa komanda.

Dirbtuvės vyks Vilniaus miesto savivaldybėje

Dirbtuvės

7-8 kl. mokinių komandoms:

Vasario 3, 5 ir 11 dienomis

9-12 kl. mokinių komandoms:

Vasario 4, 10 ir 12 dienomis

Idėjų tipai

Jei reikia, galite derinti skirtingų tipų sprendimus.

Fiziniai sprendimai

Apčiuopiami sprendimai fizinėje erdvėje: savadarbės rūšiavimo šiukšliadėžės, medžio ar gėlyno pasodinimas ir pan.

Skaitmeniniai sprendimai

Skaitmeninių įrankių naudojimas: ekranas, kuriame pateikiami duomenys apie mokyklos sutaupytą energiją; mobiliųjų programėlių naudojimas ir pan.

Renginiai ir iniciatyvos

Sąmoningumą ugdančios, elgesio pokytį skatinančios iniciatyvos, edukacinės programos: pavyzdžiui, komunikacijos kampanija socialiniuose tinkluose ar renginys mokyklos bendruomenei

Idėjų kūrimo būdai

Patariame neriboti vaizduotės ir sugalvoti kuo daugiau idėjų. Vėliau iš jų atsirinksite tinkamiausias. Čia rasite porą idėjų kūrimo būdų, kurie gali praversti jūsų komandai.

Asociacijų metodas

1 žingsnis

Sugalvokite penkis atsitiktinius daiktavardžius.

2 žingsnis

Kiekvienam iš jų per tris minutes priskirkite kuo daugiau būdvardžių. Būdvardžiai gali būti bet kokie, nebūtinai susiję su tvarumu.

3 žingsnis

Prisiminkite iššūkį, kurį sprendžiate. Pabandykite sujungti problemą su užrašytais būdvardžiais, laisvai juos interpretuodami. Užrašykite visas iš šios jungties kylančias idėjas.

Pavyzdys:

Iššūkis

Mokykloje trūksta žaliųjų erdvių, augalijos

Daiktavardis

Lėkštė

Būdvardžiai

Pilna maisto, balta, skraidanti,  įskilusi, negili

Idėja

Valgomų augalų pilni pakabinami vazonai mokyklos erdvėje

Metodas „Idėjų medis“

1 žingsnis. Pasiruoškite

Dalyviai susėda ratu. Kiekvienas dalyvis gauna popieriaus lapą ir rašiklį.

2 žingsnis. Pristatykite temas

Pristatoma tema, kuria generuosite idėjas (tvarios idėjos pasirinktam iššūkiui spręsti).

3 žingsnis. Aprašykite idėjas

Kiekvienas dalyvis per penkias minutes užrašo tris idėjas ant savo lapo.

4 žingsnis. Apsikeiskite lapais

Po penkių minučių dalyviai perduoda savo lapą kaimynui.

5 žingsnis. Papildykite idėjas

Gavę naują lapą, dalyviai perskaito ankstesnes idėjas ir prideda dar tris naujas idėjas arba papildo jau užrašytas.

6 žingsnis. Pakartokite

Kartokite veiksmą, kol kiekvienas iš lapų apkeliaus visus dalyvius.

7 žingsnis. Aptarkite ir atrinkite idėjas

Apžvelkite visas sugalvotos idėjas; panašias idėjas sugrupuokite. Išrinkite tris ir aptarkite jas plačiau. Galiausiai atrinkite tas idėjas, kurios geriausiai atitinka kriterijus (žr. „Idėjų atranka“).

Idėjų atrankos kriterijai

Prieš atsirinkdami idėjas, aptarkite ir įvertinkite jas pagal šiuos kriterijus.

Ar ši idėja padeda spręsti aktualų tvarumo iššūkį mokykloje?

Ar ši idėja priklauso vienai ar kelioms iš penkių sričių (išteklių taupymas ir efektyvus naudojimas / atliekų mažinimas ir perdirbimas / tvarus judumas / žaliosios erdvės ir biologinė įvairovė / tvarus maisto vartojimas)?

Ar ši idėja kuria teigiamą poveikį mokyklos bendruomenei?

Ar ši idėja įgyvendinama (yra realistiška ir nereikalauja didelių išlaidų)?

Ar ši idėja kūrybiška (nestandartinė, originali)?

Ar ši idėja galėtų augti, plisti, būti pritaikyta kituose kontekstuose?

Idėjų vystymas

Išplėtokite idėją: atsakykite į šiuos klausimus.

Kokią tvarumo problemą sprendžiame?

Koks sprendimas (fizinis / skaitmeninis / renginiai / iniciatyvos) padėtų spręsti šią problemą?

Kam šios problemos sprendimas atneštų naudos (mokiniams, mokytojams, virtuvės darbuotojams, vietos verslams, mokyklos kiemo augalijai ir gyvūnijai)?

Kokių išteklių reikėtų šiai idėjai įgyvendinti (medžiagų, praktinės pagalbos ir pan.)? Ar šie ištekliai tvarūs (draugiški aplinkai)?

Kaip į šios idėjos įgyvendinimą galėtų įsitraukti mokyklos bendruomenė?

Veiksmų planas

Suplanuokite, kaip įgyvendinsite savo idėją

Nustatykite pagrindines užduotis ar veiksmus:

Suskirstykite tikslą į mažesnes, lengvai įgyvendinamas užduotis ar veiksmus, kuriuos reikia atlikti, kad pasiektumėte tikslą.

Sudarykite laiko juostą užduotims:

Kiekvienai užduočiai nustatykite realų laiką joms atlikti ir kada kiekviena iš jų turi būti užbaigta.

Paskirstykite atsakomybę:

Aiškiai apibrėžkite kiekvienos užduoties vaidmenis ir atsakomybę bei paskirstykite juos komandos nariams.

Žinokite, ko reikės įgyvendinant idėją:

Sugalvokite, iš kur gausite reikalingas priemones;
Kas padės atlikti vieną ar kitą sudėtingą užduotį.

Žinokite, ką darysite, jei kažkas nepasiseks:

Numatykite galimas kliūtis, kurios gali atsirasti įgyvendinant veiksmų planą. Pagalvokite apie galimus sprendimo būdus.

Bendraukite ir bendradarbiaukite:

Skatinkite atvirą bendravimą ir bendradarbiavimą tarp komandos narių. Reguliariai susitikite ir aptarkite darbus.


Sekite pasirengtą veiksmų planą ir sėkmingai įgyvendinsite savo idėją!

Idėjų pavyzdžiai

Išteklių taupymas ir naudojimo efektyvumas

+
Knygų ir kitų mokymo priemonių dalijimosi vieta

+
Vandens taupymo ir pernaudojimo akcija

+
Išteklių taupymo konkursas mokykloje

Atliekų mažinimas ir perdirbimas

+
Savos gamybos rūšiavimo konteinerių įrengimas

+
Atliekų panaudojimas meno ir/ar mokymosi tikslais

+
Daržovių lystvės / komposto dėžės įrengimas

Tvarus judumas

+
Žingsnių / dviračių nuvažiuotų kilometrų iššūkis

+
Akcija, skatinanti į mokyklą vykti aplinkai draugiškomis transporto priemonėmis

+
Transporto priemonių dalinimosi iniciatyva

Žaliosios erdvės ir biologinė įvairovė

+
Pievų, gėlynų, medžių ir kt. augalų sodinimas

+
Vertikalūs sodai

+
Permatoma skruzdėlių, dirvos ir šaknų ferma

Tvarus maisto vartojimas

+
Maisto produktų (pavyzdžiui, daržovių) auginimas mokyklos teritorijoje

+
Maisto atliekų kompostavimas

+
Nepanaudotų maisto produktų pernaudojimas arba atidavimas tiems, kuriems jų reikia

Susipažinkite su
praėjusių metų
konkurso idėjomis

Kitas etapas

Išbandykite idėją